Elengedés

2011-11-21

Görcsös világban élünk. A környezet elvárásai, a magunk akarata, a körülmények látszólag mind arra kényszerítenek minket, hogy akarjunk célokat kitűzni, elérni, akarjunk harcolni, hogy bármit bírjunk ki...

Igen, fontosak a célok, fontosak az eredmények, fontos a jelen és a jövő. Lényeges a feladatok elvégzése, mellyel saját elvárásainknak felelünk meg.

Kell-e egyáltalán, s ha igen, hogyan lehet elengedi a görcsöket?

"Azt hisszük, hogy erőszakolni kell mindent az évek során. Fogni, vinni, el nem engedni, összeszorított fogakkal gyűjteni, cipelni csak előre. Csak sokára ismerszik meg az élet nevű különös jelenség természete. Hogy az elengedés többet segít, mint a görcsös akarás, s hogy az elégedett embert kudarc nem éri." (Schäffer Erzsébet)

Amikor ez a kép három évvel ezelőtt Szicílián készült, még nem gondoltam, hogy valamikor ilyen szimbolikus jelentést fogok tulajdonítani neki. A görcsös fatörzs, a sűrű lomb és a rajta átragyogó nap jókedvre derített. Ez jutott eszembe róla:

Mindenkit az érzelmei vezérelnek, kevesen valljuk, vallják be ezt a tényt még maguknak is, nem hogy másoknak! Mennyire nehéz a realista elvárások között, a  sok megszerzett, tényszerű tudást, tapasztalatot és készségeket sutba vetni és az érzelmeket, az intuíciót előtérbe engedni! Hol lehet elkezdeni egyáltalán?

Néhány napja a korábbinál sokkal elevenebben foglalkoztat az elengedés kérdése. Sokat olvastam a témáról, de igazán megfelelő definícióra nem találtam. Magamnak 8 lépcsőfokot határoztam meg, nekem kellett hozzá papír és ceruza is...

  1. Vedd észre, ha valamit túlzottan akarsz, ha görcsölsz, megfeszülsz, annyira szeretnél elérni valamit! Füleld le az érzést, figyeld meg! Nagy önreflexiós képességet igényel, de sikerülni fog!
  2. Vizsgáld meg a helyzetet! Valóban annyira fontos az elérendő cél? (Tételezzük fel, hogy fontos, különben - tudatos ember lévén - mit foglalkoznék vele?)
  3. Miért fontos? Határozd meg a mögötte levő motivációdat! (Pl.: Sikerre, elismerésre vágyom, anyagi érdek fűződik hozzá, mások csalódnának bennem , megígértem, ezáltal jobb lesz az életminőségem, régi álmom stb.)
  4. Határozd meg a benned motoszkáló érzelmeket! Mitől félsz? Mi bánt? Mit fogsz érezni, ha nem sikerül elérned a kitűzött célt? (Pl.: Csalódsz önmagadban vagy a képességeidben? Hiteltelenné válsz? Nem váltod be egy ígéretedet? Mások gyengének és ügyetlennek tartanak? stb.)
  5. Nézd meg, milyen erőforrások állnak valóban rendelkezésedre! (Tudásod, ismereteid, képességeid, készségek, segítők és támogatók stb.)
  6. Hogyan tudod pozitívan átfordítani az érzelmeidet? Vetítsd előre az elért célt és örülj neki! Milyen érzés lesz, ha teljesíted a magad elé kitűzött feladatot? Lásd magad előtt, ahogy ünnepelsz!
  7. Most nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a megoldásra. Találsz az eddigitől eltérő utat is?
  8. Tervezz, majd indulj el lassan de biztosan a megoldás felé. Segíthet a SMART-cél!



Δ oldal tetejére